KOMPONEN DAN JENIS-JENIS PENGAMATAN
i. Penglihatan ( Diskriminasi penglihatan, Ingatan penglihatan dan integrasi visual-motor, visual kinestetik.)
ii. Pendengaran ( Diskriminasi pendengaran, Ingatan pendengaran dan Integrasi visual-Pendengaran. )
iii. Sensori- Motor ( Koordinasi pergerakan tubuh atau kawalan gerak visual, koordinasi motor kasar dan motor halus, imej badan sisian arah ( penyelarasan badan).
Antara jenis pengamatan terdapat dua jenis pengamatan yang penting yang berkait rapat dengan pembelajaran kanak-kanak hari ini, yakni pengamatan penglihatan dan pengamatan pendengaran.
“…. Corret auditory and visual perception is the characteristic of a good reader …..” Fred.J. Schnell dalam bukunya “ Backwardness in Basic Subjects”.
Dari kata-kata di atas bererti bahawa “hanya orang yang mempunyai pengamatan dan pendengaran yang boleh membaca dengan baik”. Kita sebagai seorang guru tidak akan menafikan bahawa dari pengalaman-pengalaman mengajar, kita dapat mengesan kanak-kanak terutama kanak-kanak pemulihan yang mempunyai kesukaran-kesukaran dalam satu aspek pengamatan tersebut.
1.5 CIRI-CIRI KESUKARAN DALAM KOMPONEN - KOMPONEN PENGAMATAN
1.5.1 Penglihatan
Diskriminasi - Ketidakbolehan membezakan bentuk, saiz,
warna, huruf, nombor dan perkataan.
Ingat Kembali - Ketidakbolehan mengingat kembali apa yang
diamati.
Orientasi Kedudukan - Ketidakbolehan membezakan kedudukan
sesuatu bentuk, huruf dan nombor.
Turutan - Ketidakbolehan mengingati sesuatu
mengikut susunan huruf-huruf dalam
perkataan.
Menyudah atau - Ketidakbolehan mengenal sesuatu benda
atau Melengkap objek, nombor, perkataan
atau ayat.
Menyalin - Ketidakbolehan menyalin sesuatu bentuk,
huruf, nombor, perkataan atau ayat.
Rajah Latar Belakang - Ketidakbolehan menentukan sesuatu seperti
bentuk, huruf atau nombor dari latabelakang
sesuatu gambar atau rajah.
Koordinasi Motor - Ketidakbolehan menyelaraskan pergerakan
Mata Tangan motor mata dan tangan.
Pertalian Jarak - Ketidakbolehan mengagak sesuatu saiz,
Jarak( Ruang ) kiri dan kanan serta
hubungan antara satu objek
dengan objek yang lain.
Ketetapan Bentuk / - Ketidakbolehan mengetahui sesuatu bentuk,
Kedudukan dalam huruf, atau nombor yang mempunyai bentuk
Rajah tetap dan tidak akan berubah bentuknya
dalam mana-mana keadaan.
Gambar Bersiri - Ketidakbolehan mengikuti cerita dari satu
babak ke satu babak yang lain.
Mazing atau Mencari - Ketidakbolehan menyelesaikan sesuatu
Masalah Jalan Keluar
Benda Tersembunyi - Ketidakbolehan menyelesaikan sesuatu
Masalah yang abstrak.
1.5.2 Pendengaran
Antara masalah dalam pengamatan pendengaran yang berpunca daripada kecacatan organisma telinga adalah seperti : -
Diskriminasi - Ketidakbolehan mengenal dan membezakan
bunyi sebutan, rentak irama dan intonasi yang
berlainan.
- Ketidakbolehan mengenal arah bunyi ( jauh atau dekat ).
- Ketidakbolehan mengingat bunyi-bunyi yang didengar.
- Ketidakbolehan mengulang corak bunyi dan turutannya
Pekak Konduktif - Tidak dengar bunyi bernada rendah.
Pekak Perseptif - Tidak dengar bunyi bernada tinggi.
Pekak Campur Aduk - Campuran pekak koduktif dan pekak
perseptif.
Pekak Rikrutmen - Boleh mendengar bunyi yang kuat sahaja.
( Automatic Volume
Control )
Secretory Otitis - Cecair yang menyekat garam.
1.5.3 Sensori Motor
1. Motor Kasar - Ketidakbolehan dalam pergerakan badan dengan
automatis, mudah dan berirama serta dengan
imbangan sewajarnya.
2. Motor Halus - Ketidakbolehan untuk menguruskan tugas-tugas
atau kerja-kerja yang memerlukan kawalan-
kawalan motor halus terutamanya dalam
penggunaan tangan dalam tulisan, lukisan,
jahitan dansebagainya.
- Ketidakbolehan bertindak balas terhadap dorongan melalui penglihatan, pendengaran dan daya perasa.
- Ketidakbolehan mengesan, mentafsir dan bertindak balas terhadap dorongan daya perasa.
- Kekurangan kesedaran perhubungan runag dengan imej badan, sisian dan arah.
1.6 PSIKOMOTOR - LATERALITI DAN DOMINAN
Lateraliti ialah pergerakan seseorang itu dan dominan ialah penguasaan
satu bahagian otak ke atas bahagian kiri atau kanan badan. Bahagian ini
pula menguasai pergerakan otot-otot kiri atau kanan anggota. ( Bahagian
kiri otak akan menguasai bahagian kanan anggota dan sebaliknya. )
Lateraliti dan Dominan ada kaitan dan saling pengaruh-mempengaruhi
antara satu sama lain. Pengkelasan lateraliti dan dominan mengikut
Marianne Frosting terbahagi kepada 5 bahagian.
i. Penyelarasan / Koordinasi motor mata tangan.
ii. Rajah latar belakang.
iii. Ketetapan bentuk.
iv. Kedudukan dalam ruang / pertalian jarak.
v. Orientasi kedudukan.
Kanak-kanak yang mempunyai masalah dalam lateraliti dan dominan
akan menghadapi kesulitan untuk menentukan arah kiri dan kanan. Ini
akan mempengaruhi kanak-kanak dalam bacaan dan tulisan.
No comments:
Post a Comment